Posts by Daisora

    كلامك صحيح مية بالمية لكن في شغلتين مهمات جدددددددا انت ما غطيته وهو وقت تدريبهم فالفارس المهاجم مدة تدريبه 44 دقيقة اما القيصرهو 58 دقيقة لذلك الانسب لتجهيز جيش ضرب معجزة هو القيصر لانه باليوم يتم تدريب 25 قيصر ونسبة قوتهم هو 4000 اما لو فراس مهاجم يتم تدريب 33 فارس مهاجم باليوم وقوتهم 3960 لذلك بالمدى الطويل القيصر يتفوق على الفارس المهاجم بالقوة والشغلة الثانية هي الاهم من كل شيء هي انو استهلاك الفارس المهاجم نفس استهلاك القيصر من القمح :)يعني بالمدى الطويل مو بس القيصر حيتفوق بالقوة لا حيتفوق بانو استهلاكه بدرجة ضخمة حتكون اقل من الفارس المهاجم حتى لو كانو نفس القوة لانو انا فوق موضح انو تقريبا 25 قيصر نفس قوة 33 فارس لكن استهلاك 25 قيصر هو 75 قمح لكن الفارس المهاجم بنفس الوقت استهلاكه 99

    فأنا برأي الي بحب يعتمد علانتاج اكثر من النهب يدرب قيصر :thumbsup:

    من حيث وقت التدريب كلامك صحيح لكن بسبب غلاء الفرسان خصوصا فرسان الرومان ما اعتقد ان وقت التدريب بيسبب مشكلة


    لكن استهلاك القيصر 4 مش 3

    فبالتالي استهلاك 25 قيصر هو 100

    واستهلاك 33 فارس مهاجم هو 99

    واذا بتنظر للمدي البعيد ساقية الخيول بتخلي استهلاكهم 3 و2 فبالتالي

    استهلاك القيصر هو 75

    استهلاك الفارس المهاجم هو 66

    اي من حيث الاستهلاك فالفارس المهاجم افضل

    انا فكرت فيها فترة قبل ما اكتب ردي

    وعيوبها كالاتي

    1-عدد 8 هجمات قطار بنسبة الخطا دي استطيع ان اقوم بها يدويا بدون سكربت حتي ومش مضطر لدفع الدهب

    2-ثمنها كبير مقابل خدمة ضئيلة ومقصورة علي قرية واحدة وممكن تخسرها

    3-الخدمة تشبه خدمة المخطط التجاري ولكن بمستوي اقل واغلي

    من المفترض وجود الخدمة مع نادي الذهب علي نفس شكل المخطط التجاري وهو

    تحديد الجيش والوجهة ووقت الانطلاق او الوصول

    شكرا لك

    ان ايضا احب طرح وقرائة الموضوعات

    فدائما احب عندما ابذل جهدي في موضوع واجد من يستطيع تصحيح بعض مفاهيمي الخاطئة او ازادتي بالقليل :thumbsup:

    بالمقارنة بين الفارس المهاجم وفارس القيصر من قوات الرومان من حيث الموارد والقوة هتلاقي

    ان الفارس المهاجم افضل 90 بالمئة من فارس القيصر والسبب هو

    تكلفة الفارس المهاجم 1410 موارد

    وتكلفة فارس القيصر 2170 من الموارد اي تقريبا 1.5 تكلفة الفارس المهاجم

    وفي نفس الوقت

    قوة الفارس المهاجم 120

    وقوة فارس القيصر 180 اي نفس نسبة الموارد 1.5

    حتي الان لا فرق بينهم

    لكن تجد

    1 سرعة الفارس المهاجم 14 بينما القيصر 10 فقط

    2 حمولة الفارس المهاجم 100 بينما القيصر 70 فقط


    3 دفاع الفارس المهاجم ضد المشاة 65 بينما دفاع القيصر 80 النسبة بينهم تقريبا 1.25 اقل من 1.5

    اي الفارس المهاجم افضل


    الميزة الوحيدة للقيصر هي

    الدفاع ضد الفرسان

    حيث

    دفاع الفارس المهاجم 50

    بينما دفاع القيصر 105 النسبة بينهم 2.1 اكبر من 1.5


    لكن توجد ميزة واحدة فقط ستجبرك علي تجنيد القليل من القيصر


    عندما تهاجم المزارع حتي لو ما فيها جنود ممكن بتخسر جنود بسبب السكن او السور الخاص بها حتي لو بتهاجمها بالفارس المهاجم ممكن تخسرك منه وخسارة جندي واحد ممكن تخسرك موارد لو كانت المزرعة مش كبيرة


    ولو كانت المزرعة كبيرة بتهاجم متقبل الخسائر

    وممكن تحط البطل مع الجيش لكن صراحة مضيعة للبطل

    ومش هتفيدك في حالة وجود كذا مزرعة كبيرة

    وتقدر تدمر السور والسكن ولكن ايضا بسبب المسافات ما بتقدر تعمل كده لكل المزارع كما انك بتفيد غيرك


    فيوجد حل واحد عملي


    هو ان تضيف الفارس القيصر بعدد قليل الي الفارس المهاجم بالرغم من انه هيبطا الفارس المهاجم الا انه افضل من الخساره او وضع البطل مع الهجمه

    وتقدر تظبط الرقم من محاكي المعركة ولا تنسي وضع عدد سكان المزرعة


    لو في شئ غير واضح رجاء لفت انتباهي اليه:)

    وبانتظار التعليقات سواء بالنقد او التأييد


    واخيرا طلب مني الي الادارة الرجاء اعادة النظر في قوة القيصر او تكلفته:/

    السلام عليكم

    شكرا على الاقتراح :)


    هذه الفكرة مشابهة تقريبا لميزة "دمج و تمرير القوات" و هي موجودة في السيرفرات التي تعمل بنظام الأقاليم

    هذه الميزة تمكنك من تمرير القوات المعززة من أعضاء تحالفك الى عضوية لاعب آخر ضمن التحالف نفسه بشكل مجاني و أيضا تمكنك من دمج قوات أكثر من قرية في قرية واحدة إما عن طريق الموارد أو عن طريق الذهب.

    عذرا لم العب بنظام الاقاليم من قبل فلا اعرف بشانها

    حتي الان باللعبة كل ما نرسل الجيش لمكان لازم نرجعه ااولا للقرية ثم نرسلة لمكان اخر لكن ده بييضيع وقت كتير جدا خصوصا لو انا باعت جنود دعم لقرية او واحة وعايز انقلهم لمكان تاني يدعمو فيه


    فاقتراحي هو نوع جديد من القوات وهو القائد سواء كان تدريبه عن طريق البحث بالاكادمية او من قصر الابطال او من مبني خاص بيه جديد او بعد وصول البطل لمستويات معينه نحصل عليه


    طبعا في حد لعدد القواد وبيزيد مع زيادة عدد الجيش او مستوي لبطل

    وكذلك في حد لعدد القواد اللي بتبعته مع الجيش وبيزيد مع زياده الجيش


    ميزات القائد هي

    في حاله وجود القوات مع القائد في قرية غير القرية الخاصة بهم يمكن نقل الجنود من هذه القرية الي قرية اخري مباشرة

    2-وجود اكثر من قائد في الجيش يزيد من سرعة ترحال الجيش


    يمكن اضافة ايضا بعض الميزات الاخري مثلا

    في حالة وجود القواد مع البطل سواء في الهجوم او في الدفاع يزود نسبة علي قوة القوات القتالية


    ولو حد عنده اقتراح ميزة افضل ياريت يكتبها


    يا ريت الاقتراح يكون عجبكو وتطبقوه ان شاء الله

    الفرق بين السكن والقصر

    1-التكلفة

    2- عدد المنافذ


    تكلفة القصر للمستوي 20 هو 1.5 ضعف تكلفة السكن بالتقريب

    وعدد منافذ القصر هو 1.5 منافذ السكن


    تكلفة منفذين في القصر 366640

    تكلفة منفذين في السكن 775920


    يعني كل منفذ في كل المبنيين بنفس التكلفة تقريبا لو هتوصلهم للمستوي 20

    وتكلفة المنفذين من القصر ارخص بكتير من السكن فاي واحد تختار

    للقصر ميزتين فقط عن السكن

    1-تحويل العاصمة

    لكن لو عايز تحول العاصمة مرة فقط ممكن تبني السكن للمستوي 1 وتغير العاصمة وبعدين تهده وتبني السكن

    2- هي الميزة اللي تحدد السكن ام القصر

    عشان تجند الزعيم محتاج تدربه اولا من الاكادمية وده بيكلف موارد كتير جدا

    فميزة القصر بتخليك تستفيد من البحث ده اكبر استفاده

    يعني من القصر تقدر تطلع 3 زعماء بتدريب الزعيم مرة واحدة

    اما السكن يعطيك 2 زعيم فقط


    المختصر

    القرية اللي هتستخرج منها الزعيم ابني فيها القصر

    القرية اللي هتستخرج منها 2 او 3 منافذ ابني القصر

    القرية اللي هتستخرج منها منفذ واحد ابني السكن


    والقرية اللي هتستخرج منها مقاليع من الافضل انك تبني فيها القصر وتدرب الزعيم

    لان متطلبات تدريب الزعيم قريبة من المقاليع يعني بتكون بالفعل صرفت معظم الموارد اللازمة لتدريب الزعيم ومش هيكلفك كتير.

    الفكرة في حد ذاتها انك لا تصد هجمات القري الهجومية وتدمرهم بهجوم صحيح

    لان القوي الهجومية ضعيفة الدفاع باستثنا الرومان لان جنودهم قوية في الهجوم والدفاع وسورهم مكافاتة عالية

    لكن

    1-ان كان هاجم عليك بجيش كبير في احتمال كبير انه بيتابع الهجوم او القمح وهيطلب الدعم


    2-المقاليع بطيئة جدا علي انها توصل قبل هجومه ما يرجع سرعتها 3 وسرعة اقل جندي هجومي هو الجندي الاول سرعته 6 يعني لو كان بيهاجمك بابطي جندي لازم ترسل المقاليع قبل ما يبدا هجومه اساسا وان كان بيهاجم بمقاليع فانت مضطر انك تدافع


    3-معظم القري الهجومية بتكون عامله حساب تاني فيه جيش دفاعي


    فالافضل انك تخلي اقرب شخص من تحالفك يهاجمه بالطريقة اللي انت قولت عليها

    موضوع يستحق التقدير و من المستحسن تنسيقه ليطفي رونقا و جمالية للقارئ و لن اكتفي بالتعليق بس ساضيف بعض الاستراتيجيات المتقدمة التي تصلح في مرحلة من السيرفر قبل التحف منها تدريب الهراوة و استعمالهم لتقوية البطل او تعزيزه لمزرعة و هي طريقة لا احبذها لانها قد تجعل اللعب غير ممتع او تعزيزه لدى احد يتعرض لهجمات او استعماله للاسقاطات

    للاسف انا مش جيد في تنسيق الموضوعات:| بالكاد استطيع تقسيم الافكار:(

    من طرق زيادة انتاج الموارد

    1- حقول الموارد

    2- انتاج البطل

    3- احتلال الواحات

    4- المخابز والمطاحن.....


    في البداية مش قدامك غير انك تعتمد علي انتاج الحقول لحد ما توصلهم علي الاقل لمستوي

    5

    وبالنسبة للبطل الاقضل تخلي نقاطه للكفائة الحربية في البداية وتنهب الواحات بالطريقة المشروحة هنارفع خبرة البطل مع ضرر قليل


    اتبقي احتلال الواحات لكن تكلفته عالية جدا بسبب ثمن تطوير قصر الابطال للمستوي 10 علي الاقل

    لكن مش قدامك حل غير انك تطوره في اقرب وقت عشان ما حدش يحتل الواحة قبلك


    اتبقي المخابز والمطاحن لكن ليهم شروط للبناء وتكلفة

    فالهدف هو االمقارنة بين انتاجهم وانتاج الحقول وتطوير الارخص منهم


    كمثال المطاحن تكلفة التطوير للمستوي الثاني هو 4605

    وبتديك 5 بالمائة من الانتاج كزيادة

    كل اللي عليك انك تشوف اقل حقل قمح عندك تكلفته كام والزيادة في انتاجه كام

    وتقسم التكلفة علي الزيادة في الانتاج الرقم اللي بيطلع بيعبر عن عدد الساعات اللي الانتاج بيعوض فيه تكلفة التطوير

    وتقسم ال 4605 علي الموارد اللي بيزودهالك المطاحن هتلاقي الرقم بالتحديد لما تضغط علي سعة مخزن القمح وتقارن الرقم بالرقم اللي فات والاصغر هو الافضل


    بالنسبة للمستوي الاول بدون تردد ابنية تكلفته قليلة


    باقي المستويات بيكون المقارنة اسهل لان اللعبة بتوضحلك الزيادة في الانتاج بسبب تاثير المطاحن لكن خلي بالك ان المطاحن بتزودلك 5% بس في كل مستوي

    اما اللعبة بتوضحلك كل الزيادة

    يعني مثلا لو المطاحن مستوي 3 وفي الانتاج بيزودلك 300 يعني كل 5% بتزودلك 100 هو ده الرقم الل احنا عايزينه

    او لو عندك واحة 25% والمطاحن مستوي 4 يبقي لرقم اللي عايزينه هو 300/9


    وكذلك لمخابز ومعمل البلوك...


    حاولت اوضح الموضوح باسهل طريقة يا ريت اللي مش فاهم جزء يقولي

    طريقة من الطرق لرفع خبرة البطل خااصة في بداية اللعبة هي الواحات

    لكن البطل بيخسر نقاط صحة كتير وبيموت او ما تقدرش ترسله لفتره

    وفي الحالتين بتخسر وقت وموارد


    فمن الافضل انك تبعت مع البطل جيش صغير

    لكن برده مش عايزين نخسر جنود كتير


    فالافضل استخدم محاكي المعركة بحيث تخلي الخسائر جندي واحد او اتنين بالكتير

    والجندي ده يرجعلك مع استخدام البطل للضمادة فتقدر تعتبر خسائرك صفر موارد وقللت الضرر علي البطل وقتلت جنود اكتر وبالتالي زودت خبرته اكتر


    لكن المشاة بتبطا البطل

    عشان كده لما تدرب الفرسان في الاكاديمية استخدم نفس الطريقة اللي فاتت لكن مع الفرسان

    وابعت المشاة او فرسان بعد البطل يلمو الموارد طبعا بعد التاكد ان خسايرك هتكون صفر بالمحاكي

    الفرسان سرعتهم غالبا بتبقي ضعف سرعة المشاة عشان كده وقت ما تكون المشاة وصلت للواحة تلم الموارد يكون بطلك رجع للقرية وتقدر ترسلة لواحة تانية

    يعني تقدر تهاجم ضعف عدد الواحات


    يعني بختصار كتيبة فرسان خاصة صغيرة للبطل تهاجم معاه ;)

    الرومان

    السبب الجيش قوي بالهجوم وبالدفاع والبطل ايضا قوي

    والسور قوي علي الرغم من ضعافة متانته

    مشكلته فقط انه غالي جدا

    انا رائي ان الهجمات والدفاعات بسيطة

    اقترح ان اثناء الهجوم ممكن تشكيل الجيش يعني مثلا موجة اولي وموجة تانية وهكذا

    كمثال اذا بهجم علي الجرمان بيكون الافضل اني احط بالموجة البطل مع الفرسان يموتو ابو هراوة ثم

    بالموجة الثانية المشاة

    وكذلك بالدفاع اقدر اني احدد عدد ونوع الجنود اللي بيقفو علي السور لحماية القرية

    طبعا في عدد محدد لكل الموجة وللجنود اللي علي السور والباقي بيكون كالعادة

    لا اعتقد انها فكرة عدلة الرومان ميزته الموارد والبنيان

    يعني سوف تكون الغلبة للجرمان لانه سوق يبني جيشه ويبداء باختيار الرومانين كلهم كمكان للجلب للموارد

    نص كلامك صح لكن

    اولا الجرمان بيبنو قواتهم بسرعه ده صحيح لكن العكس برده صحيح تدميرهم سهل جدا خصوصا ابو هراوة

    ثانيا الرومان صعب جعلهم مزارع في بداية السيرفر للاسباب الاتيه

    1-البطل الخاص بهم اقوي من باقي القبائل بيعوض التاخير في بناء الجيش

    2- القوات الخاصة بهم قوية صحيح مكلفة لكن الجندي الواحد يقدر يهاجم ويدافع فانت مش مطضر انك تطلع دفاع كتير

    3-في بداية السيرفر لا يوجد اكباش لتدمير السور لذا تكون الميزة في الدفاع للرومان لان لهم اقوي مكافاة دفاع للسور

    ممكن نقسم السيرفر الي ثلاث فرق (قبائل) او اكثر

    الرومان والاغريق والجرمان وهكذا ولكل فريق عاصمة واحدة قوية

    والمطلوب للفوز هو احتلال احدي الفرق لباقي العواصم والحفاظ عليها لمدة معينة

    وممكن لكل فريق انه يدعم العاصمة بتاعته او عاصمة الاعداء بعد احتلالها من فريقه وغير ممكن الهجوم علي احد من نفس القبيلة


    لما تجيلي افكار تانية هكتبها

    يتردد البطل قليلا قبل ان يكمل قرائة الكتاب ولكن يدفعة الفضول لمعرفة تلك القوة ويبدل الصفحة ببطئ وتوتر وبينما يقرا البطل الكتاب يلاحظ ان كل جزء يتحدث عن احدي القبائل الخمسة

    وهو يقرأ اخر جزء من الكتاب يشعر بالدوران قليلا وألم في رأسه ويرى صور للقبائل والقادة الخمسة

    لقد حصل البطل علي قوة الحضارات الخمس وقوي ابطالها


    ahmed33

    سيرفر ts1 (السيرفر العربي الاول)